Werkwijze en tarieven

!!! BELANGRIJKE MEDEDELING !!!

Om te voorkomen dat ik in Q2 en Q3 van 2023 vanwege topdrukte niet iedereen kan helpen, wil ik u vragen al het onderhoud aan uw offroad sportfiets (gravel, MTB, touring) reeds in Q1 van 2023 uit te laten voeren.

Hetzelfde geldt voor het grote onderhoud (‘voorjaarsbeurt’) van uw racefiets!

Zo kan ik iedereen die het wil blijven helpen.

Zegt het voort, alvast bedankt.

EINDE MEDEDELING

Stap 1. Na uw aanvraag via mail, telefoon of Whatsapp bent u welkom tijdens het haal- en brenguur tussem 17:00 en 18:00 u op doordeweekse dagen. Er is dan ook tijd voor overleg, advies en een korte inspectie van uw (sport)fiets en/of onderdelen. Schikt dit tijdstip u niet op korte termijn, laat dit dan even weten, dan zoeken we naar een andere mogelijkheid.

Het adres is Anna van Hoëvellstraat 4, te Wageningen. Het handigst is om met uw telefoon naar het volgende punt te navigeren en eenmaal daar even te bellen: https://goo.gl/maps/UDjS3eSVqJQ4R3xb7.

Voordat het onderhoud begint, maken we kort een globaal plan van aanpak, waarin we rekening houden met uw wensen en budget. Wilt u bijvoorbeeld maximaal 200 euro investeren in uw fiets, dan begin ik met de meest urgente zaken.

Het is echter niet realistisch om vooraf harde prijsafspraken te maken, omdat er tijdens het onderhoud ongeziene dingen aan het licht kunnen komen. Soms is er dan eigenlijk ‘geen weg meer terug’: een nieuwe ketting die overslaat op uw cassette, dwingt ons bijna te kiezen voor óók een nieuwe cassette, want doorfietsen op de oude ketting doet ook de (dure) kettingbladen sneller verslijten. In het algemeen geldt dat voorkomen beter is dan genezen.

Stap 2. In deze fase wordt uw fiets daadwerkelijk gerepareerd. De meeste verslijtbare onderdelen (kettingen, wiellagers, cassettes etc.) heb ik op voorraad, zodat u binnen enkele dagen geholpen bent. Moet er iets besteld worden, dan doe ik dat zo goedkoop en spoedig mogelijk.

Stap 3. Zodra het onderhoud klaar is, krijgt u van mij bericht via de telefoon of Whatsapp, met daarbij de factuur (en betaalverzoek). U kunt uw fiets tijdens het haal- en brenguur weer ophalen, waarbij ik kort het onderhoud zal toelichten indien er zaken onduidelijk zijn.

Op de factuur vindt u in grote lijnen wat er aan onderhoud gepleegd is. Ik heb daarbij de arbeid opgesplitst in zes secties:

      1. In behandeling nemen van uw            fiets

Dit zijn de kosten voor het in behandeling nemen van uw fiets. Ook hierin opgenomen is het kleine handwerk dat soms voldoende is om uw fiets in enkele minuten orde te maken.

      2. Balhoofd & voorvork

Denk hierbij aan het vervangen van versleten balhoofdlagers, afzagen voorvork en (de)monteren van de expander.

      3. Wiel

Dit gaat met name om het richten, ronden en centreren van uw wiel, iets dat heel vaak voorkomt.

      4. Wielnaven

De wielnaven worden geheel gereviseerd, waarbij u denken moet aan afstelling, vervangen versleten lagers, schoonmaak, bijvijlen body etc.

      5.  Aandrijflijn 

Een brede categorie: van het afstellen van de derailleurs tot complete montage van een nieuwe groep. In alle gevallen kunt u er op rekenen dat uw gehele remschakelgroep na onderhoud weer soepel schakelt.

      6. Remmen

Hieronder vallen onder anderen het vervangen van remblokjes, remkabels en het ontluchten/bleeden van schijfremmen.

      7. Toebehoren frame

Vooral van toepassing bij de opbouw van uw fiets, maar ook als er bijvoorbeeld een bidonhouder of zadel(pen) vervangen moet worden. Grofweg gaat het om alle onderdelen, van klein tot groot, die niet in een andere categorie passen.

In de praktijk ligt het gemiddelde werkplaatstarief zo rond 30,- EU per uur.

Stap 4. U zit weer op de fiets en heeft het betaalverzoek binnen de termijn van 14 dagen voldaan. Soms kan het echter zijn dat een hardnekkig probleem toch weer de kop opsteekt. Misschien wilt u de aanpassingen aan uw zitpositie nóg iets aan laten passen. De ketting blijkt tóch over te slaan bij zwaar aanzetten. In dat geval bent u opnieuw welkom.

Als er na het doorlezen van bovenstaande nog zaken onduidelijk zijn, laat het dan even weten.

Inkoop materialen

Mijn materialen koop ik in bij gevestigde groothandels (denk hierbij aan Juncker/Accel, Tehava, EBS, Kruitbosch etc.), maar tegenwoordig kunnen materialen ook goedkoop bij particuliere online partijen worden ingekocht (Mantel, 12GoBiking, Wiggle etc.). Ik streef ernaar om alle materialen zo goedkoop mogelijk in te kopen en reken richting u de marktconforme prijs.

Kleine materialen

Op de factuur zult u regelmatig het kopje ‘kleine materialen’ zien staan. Dit is een verzamelterm voor onder anderen:

  • Montagepasta/vet
  • Smeer- en poetsmiddelen
  • Kabelhoedjes
  • Tape
  • Remolie
  • Bouten, busjes, ringen en moertjes
  • Latex sealant(tubeless)
  • Etc.

Voorrang

Soms komt het voor dat ik ‘voorrang’ verleen aan uw fiets, maar alleen in de volgende gevallen:

  1. Als uw fiets schade heeft waardoor u niet meer (verder) kunt fietsen
  2. Als u in het bezit bent van een wedstrijdlicentie van de KNWU
  3. Als het onderhoud vrijwel zeker binnen een kwartier en zonder bestelling gedaan kan worden
© Copyright - Racefietsfluisteraar Ten Kortenaar | Webdesign by CREABYTES